Polenresan dag 4 - Auschwitz och Birkenau

22.4.2013
 
Efter en relativt dålig natt på hostellet blev det att stiga upp relativt tidigt föratt snabbt komma iväg mot Auschwitz. Varmt väder, och varm buss väntade.
 
 
Framme vid Auschwitz stojade vi och skrattade på. Ingen kunde riktigt tänka sig vad som väntade. Vi njöt av värmen och var förväntansfulla över vad som skulle vänta.
 
 
 
Men direkt vi gick genom porten med skylten "Arbeit macht frei", dämpades stämningen, och alla blev tankfulla. Trots det varma vädret fanns det än stämning över området som inte gick att beskriva.
 
 
 
 
Vi fick gå runt i de olika barackerna, titta på bilder, och höra då vår guide berättade om vad som hänt på de olika ställena. Vi fick gå nere i fängelseceller, vi fick också se massor med montrar, med bl.a skor, sminkborstar, hår, och allt möjligt annat. Dock fick man inte fota överallt.
 
 
 
 
 
Ute på området fick vi också se en vägg där de sköt folk, och en rullare som de rullade över små barn med.
 
 
 
Vägg i vägg med koncentrationslägret, och bara 100 meter från gaskammaren bodde under 2VK Rudolph Höss.Med hela sin familj.
 
 
Sedan fick vi gå in i den enda gaskammaren som fanns kvar. Det var riktigt äckligt. Man såg klösmärken på väggarna när folk förtvivlat försökt komma ut. Och i rummet bredvid fanns krematoriet.
 
 
 
 
När vi gått klart i gaskammaren var vi färdiga med rundvandringen på Auschwitz 1. Nu var det mat, och sedan dags för Birkenau, Auschwitz 2.
När vi kom dit fick alla varsin ros som vi senare skulle lägga på ett minnesmärke.
Även Birkenau skänkte en tystnad åt gruppen. Aldrig hade jag trott det kunde vara så stort!
 
 
 
Birkenau var också psykiskt betungande. Vi fick se WCna, där de hade 25 sekunder på sig innan nästa schack skulle in. Vi fick se vagnarna dit de fraktade judar, över hundra per vagn. Vi fick se sovställena där det kunde vara -30 grader celsius på vintern.
 
 
 
 
 
 
När vi kollat klart på själva området gick vi ut mot andra ändan där minnesmärket fanns. Där tog vi en gruppbild, läste några dikter, och satte sedan våra rosor vid minnesmärkena.
 
 
 
 
När vi pausat där en stund såg vi ruinerna av gaskamrarna vid Birkenau, och gick sedan till "Sauna" där de tidigare rengjorde judarna och tvättade deras kläder. Där fanns också flera stora väggar med bilder som judarna haft med sig, och blivit fråntagna.
 
 
 
 
Sedan var vi klara, fick fota ingången till Birkenau, och därefter åka iväg tillbaka mot hostellet.
 
 
På kvällen hade vi fritid vid Krakow, så vi gick runt och njöt av det fina torget, Åt på Hard Rock Cafe, och satt ute i värmen hela kvällen.
Därifrån finns inga bilder, det var mörkt, och vi upplevde utan kameror.
 
Det var dag fyra.
 
 
 


» Heidi

De måst ha varit en otroligt spännand å lärorik resasku å vila åk tid nån da

Svar: Faktiskt! Man lämna nog å tänka efteråt!, du ska nog fara om du får chansen!
Hanna Krokfors

2013-04-29 // 11:39:25

Oj, jag tror int jag sku ha klara åv att fara dit. Usch va hämskt! Men jag förstår att det var lärorikt och antagligen också ganska ''nyttit'' att fa dit!

Svar: Jag reagera int så starkt som jag trodde. Jag hade förberett mig på tårar, men det kom inga. Däremot har man nog behövt tid att fundera efteråt. Men de va verkligen ett ställe värt att besöka!
Hanna Krokfors

2013-04-30 // 17:15:09

Åh vad spännande att vara där! Auschwitz har länge varit en plats jag velat besöka :)

SVAR: När jag kodar till bloggen tycker jag det är lättare att koda via en test/designblogg :)

Svar: Jaa, det var nog värt besöket! Tack för tipset ;)
Hanna Krokfors

2013-05-06 // 19:49:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback