Polenresan dag 5

23.4.2013

(OBS, alla bilder i detta inlägg är fotade av Bethina Mård!)

Tidigt denna morgon packade vi ihop oss i bussen, lämnade vackra Krakow bakom oss och satte sikte på saltgrottan i Wieliczka.
Det var ingen lång färd, och väl framme fick vi ganska fort en egen engelsktalande guide och fick börja gå ner i gruvan. Det inledde vi med 75 meter rakt ner under jorden, 380 trappsteg. Tänk att man kan få lock för öronen av några stackars trappsteg.

Nåväl, det tog inte många minuter så var vi nere under jorden. Och härefter for vi neråt mer lite i taget, vår guide visade saltväggarna och golven, och berättade av erfarenhet att saltluften var bra både mot astma och krapula.

Efter några metrar till, på -130 meter fanns en stor kyrka. Där sjöng jag och Bethina Amazing grace, och hela katedralen tystnade, och vi bara njöt av akustiken. Vilket otroligt vackert ställe det var.

Sedan gick vi nu på under jorden, andades saltluft och tittade på gångar.

Efter ca 3 timmar under jord fick vi åka upp med en smått läskig hiss. Och plötsligt såg vi solljuset igen. Vi åt mat alla tillsammans, några tog glass, och sedan startade resan mot Warszawa.

Det var bara 330km att åka, men man kan inte alltid lita på trafiken i Polen, så den resan tog ca 8 timmar. Så resten av den dagen spenderades i buss. Men vi kom ju fram. Till ett rent hotell, med egen dusch :)

Polenresan dag 4 - Auschwitz och Birkenau

22.4.2013

Efter en relativt dålig natt på hostellet blev det att stiga upp relativt tidigt föratt snabbt komma iväg mot Auschwitz. Varmt väder, och varm buss väntade.

Framme vid Auschwitz stojade vi och skrattade på. Ingen kunde riktigt tänka sig vad som väntade. Vi njöt av värmen och var förväntansfulla över vad som skulle vänta.

Men direkt vi gick genom porten med skylten "Arbeit macht frei", dämpades stämningen, och alla blev tankfulla. Trots det varma vädret fanns det än stämning över området som inte gick att beskriva.

Vi fick gå runt i de olika barackerna, titta på bilder, och höra då vår guide berättade om vad som hänt på de olika ställena. Vi fick gå nere i fängelseceller, vi fick också se massor med montrar, med bl.a skor, sminkborstar, hår, och allt möjligt annat. Dock fick man inte fota överallt.

Ute på området fick vi också se en vägg där de sköt folk, och en rullare som de rullade över små barn med.

Vägg i vägg med koncentrationslägret, och bara 100 meter från gaskammaren bodde under 2VK Rudolph Höss.Med hela sin familj.

Sedan fick vi gå in i den enda gaskammaren som fanns kvar. Det var riktigt äckligt. Man såg klösmärken på väggarna när folk förtvivlat försökt komma ut. Och i rummet bredvid fanns krematoriet.

När vi gått klart i gaskammaren var vi färdiga med rundvandringen på Auschwitz 1. Nu var det mat, och sedan dags för Birkenau, Auschwitz 2.
När vi kom dit fick alla varsin ros som vi senare skulle lägga på ett minnesmärke.
Även Birkenau skänkte en tystnad åt gruppen. Aldrig hade jag trott det kunde vara så stort!

Birkenau var också psykiskt betungande. Vi fick se WCna, där de hade 25 sekunder på sig innan nästa schack skulle in. Vi fick se vagnarna dit de fraktade judar, över hundra per vagn. Vi fick se sovställena där det kunde vara -30 grader celsius på vintern.

När vi kollat klart på själva området gick vi ut mot andra ändan där minnesmärket fanns. Där tog vi en gruppbild, läste några dikter, och satte sedan våra rosor vid minnesmärkena.

När vi pausat där en stund såg vi ruinerna av gaskamrarna vid Birkenau, och gick sedan till "Sauna" där de tidigare rengjorde judarna och tvättade deras kläder. Där fanns också flera stora väggar med bilder som judarna haft med sig, och blivit fråntagna.

Sedan var vi klara, fick fota ingången till Birkenau, och därefter åka iväg tillbaka mot hostellet.

På kvällen hade vi fritid vid Krakow, så vi gick runt och njöt av det fina torget, Åt på Hard Rock Cafe, och satt ute i värmen hela kvällen.
Därifrån finns inga bilder, det var mörkt, och vi upplevde utan kameror.

Det var dag fyra.

Polenresan dag 3

21.4.2013

Dagen inleddes med dundermorgonmål med allt vad man kan tänka sig att äta i morgonmålsväg, och ganska snabbt var vi även denna dag i bussen påväg mot Krakow.

Vi pausade vid ett McDonalds, och killarna som på morgonen tagit på sig shorts fick chans att småle lite åt oss andra som svettades i solen.

Bussresan gick relativt smärtfritt, och plötsligt var vi framme i Krakow. Vårt hostel var riktigt äckligt. mer likt ett fängelserum. Men vi hade lyxen att få en balkong, så vi hade det ganska fint, även om vi hittade döda flugor i våra sängar.

Så småningom blev det en guidad rundtur som var helt intressant och rolig till en början. Folk var på bra humör och vi fick se många fina byggnader, och gamla stan i Krakow.

Ju mer tiden gick, desto hungrigare och gnälligare blev vi.
Och så småningom fick vi äntligen äta mat vid en restaurang med judisk musikunderhållning.

Kvällen spenderades på hostelrummet med min gosegroda.

Det var dag tre.

Polenresan dag 2

20.4.2013

Denna dag inleddes inte fullt lika tidigt. Hotellfrukost, och sedan blev det att hoppa i bussen. Tiden fördrevs som vanligt genom att sova, och titta på landskapet när vi åkte genom Estland, Lettland och Litauen.

När vi kom över polska gränsen hann vi bara åka några kilometer innan vi råkade ut för en långtradarkö. Det visade sig att en av långradarna åkt ner i diket, och promt måste bärgas upp klockan 4 på eftermiddagen.

Efter 1,5 timmes väntande fick vi dock åka vidare, och kom fram till Bialystok och vårt hotell lite senare än planerat.

Då tollade vi runt lite på stan, åt mat på en superbillig restaurang, där de inte kunde särskilt bra engelska, men vad gjorde det. Vi hade ju lärt oss lite polska, och vifta med händerna kan väl de flesta. Så nog fick vi mat vi också :)

Och det var dag två.

Polenresan dag 1

19.4.2013

Dagen inleddes med tidig väckning klockan 03.45.
Fel buss kom och plockade upp oss, och vi några som var i Edsevö istället för Bennäs fick sitta på fel buss en liten stund innan vi fick byta till PG/Kokkola-bussen.

Bussresan till Hesa tillbringades mest med sovande.
Vä framme i Hesa hoppade vi på båten och styrde mot Tallin. Det vågade något fruktansvärt, så vi mådde alla lagom dåligt när vi väl var på land.

När vi skumpat omkring på havet en stund hoppade vipå bussen mot Pärnu. Vi faschinerades av landskapet, och de billiga bensinpriserna i Estland.

När vi kom till hotellet var det nog bara att söka upp nåt matställe, och på vägen till det knycka en geocach.
Vi åt Pizza, köpte vatten, utforskade hotellet, och kröp sedan ganska fort till sängs.

Det var dag ett det!

Polenresan!

Nu är jag äntligen hemma från Polen!
Vilken resa det har varit, och oj vad vi har fått uppleva!
Kom hem X antal bilder rikare, och har nu redigerat hela morgonen!

Så småningom lär de väl dyka upp på bloggen,
Jag är också i lite kamerahandlasplaner. Vad tror ni? Vilken kamera skulle ni satsa på? :)

(Påväg ner till Polen, i Pärnu, Estland. En del av gänget på jakt efter mat!)

Polen

Imorgon morgon drar jag iväg till Polen.
Som en förvarning om att det antagligen är ganska tyst här.

Men, ni ska ha det så bra, så återkommer jag när jag är hemma, och hoppeligen några bilder rikare.

BellaBella!

Finfina tjejen som jag fotade igår :)

Jaa, jag har svårt att bestämma mig...

Och ha samma header en hel dag i sträck :)

Nåja, jag kan ju ha några på lager. Ska försöka hålla denna nu lite längre än 12 timmar:)

Teatime med Laura

Så spenderades början av gårkvällen, innan vi drog iväg ut och körde runt halva Jappis för att hitta nåt ställe att vara på.

Underbara, fina, söta Laura ♥

Härligt att bara få sitta med en tekopp och prata :)

Ålderskrisen fortsätter ytterligare

Det dundrade till utanför huset när vår bil med släp rullade in på gården.
Mamma ropade att jag skulle komma ut och titta.

Synen: Min numera 15-årige bror och hans vänner rullar ner en moped från släpet.

EN MOPED!

Inte ens jag har en moped. Jag minns ju tiden då det var superhäftigt att få sitta på med "mopopojkar". Och nu är min stackars lillebror inte bara längre än mig, och har inte bara större fötter än mig, utan han har en Mopo!

Nåja, som tur är får jag ju bilkort i höst, och behöver inte känna mig så liten längre, men fram tills dess får jag så snällt lov att fråga min bror om skjuts när jag ska nånstans längre bort. Vart är världen påväg? :O

Nåja, nog klagat, klart jag är lycklig för min brors skull. Han har ju faktiskt sparat ihop till sin mopo helt själv, och nog är han väl nöjd :)

Headerbyte

Nu var det nog på tiden att jag fickupptaderat min header lite. Egentligen var det ganska tråkigt med bara en vit text.
Så nu är där en fin bild jag tog i morse av mina alltför stora mys-strumpor :)

Så, nu har jag fått det roliga för idag, och det blir att återvända till det förlovade landet fyllt av finskaord och grammatik.
Ja-a, jag kan nog säga er att det finns mycket jag hellre skulle ha gjort i helg än sitta med näsan i finskaböcker. Men, ska man ha godkänt så ska man :)

Ha en fin söndag allesammans! Ut och njut av vårvädret :)

Om att göra det mysigt runt sig

Idag har jag städat!
Jag är en otroligt råddig människa, och har noll koll på mina papper, och övriga småsaker som jag har tusen exemplar av.
Men ändå brukar jag oftast hitta det jag söker då det handlar om nåt viktigt, om inte annat dyker saker och ting upp då jag börjar städa :)

Hursomhaver hittade jag en fin fotoram idag. Jag fick mycket ledig plats på en hylla då jag började plocka bort skräp därifrån, så mina nya IKEA-vaser fick en fin plats att stå på, medan jag printade ut en söt bild, och satte i ramen (som jag också tror är från IKEA från början).

Nu sitter jag i mitt nystädade rum med ett brinnande ljus, och en fin bild att titta på.
Det gäller att göra det mysigt åt sig! :)

Rebecca Snygg

Här kommer några bilder till.
Som sagt är det nog inte sista gången jag fotar denna tjej :)

Rebecca

Idag har jag fotat Rebecca.
Hon är en relativt ny bekantskap som jag träffade första gången i påskas.
Tänk att hon också bor i Jakobstad, men jag aldrig har träffat henne innan!

Det var i alla fall en riktigt rolig shoot.
Rebecca verkade trivas framför kameran, och hade dessutom värdens coolaste kläder!
Så, nu har jag några bilder till att redigera, äntligen! :)

Ljuset var också fantastiskt, solen höll på gå ner, så det var jämnt och fint.

Så, här får ni en liten sneakpeak:

Jag hoppas verkligen jag får träffa Rebecca flere gånger. Både framför kameran, och helt utan kamera :)

"Din hårddisk hade nåt tekniskt fel, så det går int att få ut någå bilder från den"

Idag var jag efter min hårddisk som fått vila sig vid datakillarna i många veckor.
Jag har skjutit upp dehär dagen ack så länge nu, jag har inte velat få höra att den inte går att rädda.

Men det var så som killen sa åt mig (Han såg annars ut precis som Tyler Hilton!): Den har ett tekniskt fel, ingen information går att få därifrån.
Min spontana reaktion: VA?! Inga alls?
Killen: Tyvärr, men du kan ju föra in den så får du en ny på garantin, men ingen information..

Suck. Jag vill ju inte ha en ny hårddisk, jag vill ha mina bilder. Det är ju inte precis bara en bild som är borta, utan närmare 20 000.

Vem trodde man kunde reagera så starkt på att några bilder är borta, det är ju bara en några månaders period.
Från Augusti-12 till Januari-13.
Men jag har hunnit med mycket under den tiden. Och det är sorgligt att inte ha några minnen kvar. Bloggen har ju förstås några bilder, men de är så lågupplösta att man inte kan använda dem till desto mer.
(Man får väl börja fundera vad som egentligen är viktigt och värderas i ens liv då några stackars bilder kan få en att bli så deppad :P )

Nå, man får ju lära sig den hårda vägen.
Och vem vet, kanske de på Anttila har nån mirakelkur för hårddiskar med tekniska problem :)

Filmkväll

Om vem man kopplas ihop med

Som Präst- och Lärardotter har jag blivit van med att när jag träffar nya människor vet de redan vem jag är.
Man har vant sig att efter att man sagt sitt efternamn får folk en funderande blick ett par sekunder innan de säger: "Jaaa.... Du är Jockums/Vivas dotter va?"

Och man har lärt sig att med ett leende på läpparna svara att "Japp, de e jag de!"

Inte för att jag har problem med det, vi bor ju ändå i Österbotten i Svenskfinland, så oberoende vem du träffar är det nån som känner nån som du känner.
Däremot har jag märkt att folk kan ha en förutfattad mening om mig när de vet vem mina föräldrar är. Så jag tycker alltid det är kul att umgås med människor som inte har nån aning om vem jag är, även om det ofta är en stor fördel att bli igenkänd :)

Hursomhaver. Ikväll var jag på ungdomssamling på Station1 i Jakobstad.
Kvällens talare kom fram och tog i hand och presenterade sig artigt och jag presenterade mig enligt sed: "Hanna Krokfors"

Han fick något fundersamt i blicken, och jag tänkte nästan svara att jag nog är Jockums dotter innan han ens hunnit fråga. Men istället kom det: "Jaa... De e du som hör ihop med Ludde nuförtiden?"
Jag blev så chockad att jag inte ens minns vad jag svarade.

Men när det gått nån minut kom glädjen. Tänk att få bli ihopkopplad med sin älskade! Det är väl så det borde vara, va? Samtidigt som det kanske är lite vuxenvarning :)

Jag är stolt över att vara Luddes flickvän!
Men jag är också stolt över att vara Vivas och Jockums dotter. Allt har sin tid.

Personlig blogg

Nu när jag sitter och kollar min blogg jag hade innan förra bloggen. (Det är invecklat dethär med att byta blogg), Så inser jag att jag nog hade en mycket trevligare och personligare blogg på den tiden.

Tycker ni jag borde uppdatera mer personligt här också, eller är det bilder ni vill ha?
Ingen har ju sagt att det inte går att kombinera. Och detgår ju under namnet Foto- OCH Vardagsblogg.

Så kanske? Please let me know :)

Detta med att blogga

Varför bloggar jag egentligen, kan jag fråga mej själv ibland. Vill jag bara ha läsare,vill jag göra reklam för företaget, eller är det nåt annat?
Kanske jag borde ha något syfte med min blogg, eller ett viktigt buskap?

Det är frågor som jag ofta ställer mig själv. Vad är det för vits med hela den här funderingen?
Visst, självklart bekräftelsebehovet vaknar till liv, och jag blir glad när jag har många läsare en dag, eller då jag får en fin kommentar om nån bild jag tagit eller nåt bra jag skrivit. Men är det verkligen bara det?

Idag sista håltimmen satt jag och en skolkompis och kollade igenom gamla bilder och inlägg både på denna, och min tidigare blogg. (Detta är nämligen fjärde i raden, alla tre tidigare har varit på blogspot.com)
Och när jag går tillbaka och kollar så har jag faktiskt bloggat mer eller mindre i 3 år nu. Det är ganska häftigt.

Och när man sitter och bläddrar är det ju faktiskt inte så svårt att komma fram till ett svar varför jag bloggar.
När jag sitter och bläddrar i inlägg från våren-10, och undrar hur i hela friden jag kunde tänka på ett sånt sätt,eller hur i hela friden jag ens vågade ladda upp en bild med mitt namn som såg ut så eller så.

Jag bloggar för att minnas.
Tänk vilken lyx att bara få klicka in sig på rätt månad och rätt blogg, och sedan bara titta vad man själv har gjort.
Det är roligt!

Vissa perioder är det bara bilder och ingen text, medan andra perioder är det massa text och inga bilder.
Men det är hopplock av mitt liv sparat för att tittas på :)

Såå, visst är det kul när statistiken är hög, och när kommentarerna och lovorden haglar, men vem minns hur många läsare jag hade för 2 år sedan. :)

(Jag blir lycklig då det blir ljust! Bara så ni vet.Jag är lycklig! Och inte bara för att det är ljust. Och ibland vill ja bara fota suddiga bilder helt utan fotoregler. :D Som en parentes...)

Vårmys

Nu börjar det ju bli ljust på utsidan, solen syns framme fortfarande fast klockan är halv 8, snön smälter och fåglarna kvittrar.

Men vem har sagt att man inte kan mysa inomhus för det?
Vi stackars gymnasieelever som har provvecka på kommande får så lov att ta sig i kragen och sätta sig på insidan med böckerna och anteckningarna.

Så, vad kan då vara bättre än att plocka fram sina IKEA-ljus, och njuta av dem medan det fortfarande är lite mörkt iallafall. Om några veckor klagar vi på att det är för ljust för att vi ska kunna sova.

Så därför tänder jag nu mina ljus, plockarfram kameran som hunnit bli alltför dammig, fotar mina ljus, bloggar om det, och plockar sedan fram matteboken.

Om ni annars har några speciella önskemål om vad som borde dyka upp här på bloggen så är det bara att nämna det i nån kommentar. Måste försöka komma igång i mina gamla bloggrullor som jag hade tidigare :)

Vad jag sysslar med just nu...

I brist på bilder här i skolan får ni en skärmdump på vad jag sysslar med i denna sekund :)

Fixar med skolans fotokatalog. Visst, de e kanske ett lite tungt uppdrag att sitta och fixa med bilder, men det är roligt! Och som ett plus i kanten får man lära sig litelite om InDesign i farten.
Så, roligtroligt, även om det tar upp lite av den tid jag skulle kunna sätta på provläsning. Men då är ju frågan om det verkligen är en negativ grej :)

Äntligen en dator!

Efter många om och men, service, prakkas och annat så har jag äntligen en någotsånär välfungerande dator!
HALLELUJA!

Nu kanske fotolusten infinner sig så småningom då jag faktiskt kan gör nåt med de bilder jag tar.
Det känns nog lite konstigt att skriva på tangentbord efter 3 veckor på en iPad, men nu lever ju datorn, och hoppeligen lever den ännu många år!

Så, nu är det bra här :)

(här är en bild på ett träd. En väldigt intetsägande bild från typ... Februari? I brist på nya bilder)

Har du ingen som fotar dina examensfoton?